© https://www.aljazeera.com/
Портрет Елізабет Ледерер, написаний Густавом Клімтом між 1914 і 1916 роками, продали на аукціоні Sotheby’s у Нью-Йорку за 236,4 млн доларів після двадцятихвилинних торгів. Ця сума стала новим світовим рекордом для твору модерного мистецтва, перевищивши попередній рекорд, встановлений портретом Мерилін Монро роботи Енді Воргола у 2022 році. Полотно заввишки 1,8 метра — одне з двох повнорозмірних портретів Клімта, які досі зберігаються у приватних колекціях. Робота пережила пожежу в австрійському замку, що знищила значну частину спадщини художника, і має незвичну біографію самої моделі. Під час Другої світової війни портрет допоміг Елізабет Ледерер уникнути переслідування: використавши твердження, що Клімт є її батьком, вона змогла отримати документ, який дозволив їй залишатися у Відні, попри антиєврейські репресії. Картина, на якій зображено представницю однієї з найбагатших віденських родин у розкішному вбранні, збереглася лише тому, що нацисти не вважали портрети «достатньо цінними» для конфіскації — на відміну від решти колекції родини Ледерерів, яку Третій Рейх повністю пограбував. Покупця Sotheby’s не розкриває. Продаж уже викликав жвавий інтерес у музейних кіл Австрії та Європи, адже Клімт залишається одним із ключових символів віденської сецесії та австрійської культурної спадщини.
Gustav Klimt portrait sets new world record as it sells for $236.4 million at a New York auction
Gustav Klimt’s portrait of Elisabeth Lederer, created between 1914 and 1916, has sold for $236.4 million at a Sotheby’s auction in New York following twenty minutes of bidding. The sum marks a new world record for a work of modern art, surpassing the previous benchmark set by Andy Warhol’s Marilyn Monroe portrait in 2022. The 1.8-metre-tall canvas is one of only two full-length Klimt portraits that remain in private hands. The painting survived a fire in an Austrian castle that destroyed much of the artist’s oeuvre and carries an unusual personal history of its sitter. During the Second World War, the portrait helped Elisabeth Lederer avoid persecution: by claiming that Klimt was her father, she obtained a document that allowed her to remain in Vienna despite anti-Jewish restrictions. The work, depicting a member of one of Vienna’s wealthiest families dressed in garments inspired by East Asian imperial motifs, survived solely because the Nazis did not consider such family portraits valuable enough to confiscate—unlike the rest of the Lederer collection, which was entirely looted by the Third Reich. Sotheby’s has not disclosed the identity of the buyer. The sale has already drawn considerable attention from the museum community in Austria and across Europe, as Klimt remains one of the central figures of the Viennese Secession and a symbol of Austria’s cultural heritage.
185