©
Брюссель відчинив двері до своїх архітектурних скарбів, відзначивши сторіччя стилю ар-деко у рамках фестивалю Brussels Art Nouveau & Art Deco (BANAD). Протягом кількох вікендів столиця Бельгії перетворилася на справжню експозицію просто неба: відвідувачі мали унікальну нагоду зазирнути до понад шістдесяти інтер’єрів, більшість із яких зазвичай закриті для публіки. Серед них — приватні особняки, адміністративні будівлі, храми та шедеври індустріальної архітектури. Однією з головних архітектурних вершин став офісний комплекс Huis van de Vlaamse Volksvertegenwoordigers, збудований видатним архітектором Віктором Буржуа. Цей фестиваль став однією з ключових подій у рамках світового святкування 100-річчя ар-деко — стилю, що народився у Парижі й швидко здобув популярність по всьому світу, від Європи до Північної Америки. У Брюсселі ар-деко знайшов своє органічне продовження після епохи ар-нуво, пропонуючи нову мову симетрії, геометрії та декоративної стриманості. Особливе місце у програмі фестивалю посіла виставка, присвячена Жану Дельє — модерністу, який був останнім учнем Віктора Орти та одним із перших захисників його творчої спадщини. Окрім екскурсій, фестиваль об'єднав тематичні пішохідні та велосипедні маршрути, лекції, ярмарки, інклюзивні події та родинні активності.
Brussels Celebrates a Century of Art Deco with the BANAD Festival
Brussels opened its doors to architectural treasures in celebration of the centenary of Art Deco during the Brussels Art Nouveau & Art Deco Festival (BANAD). Over several weekends, the Belgian capital transformed into a vast open-air exhibition: visitors had the unique opportunity to explore more than sixty interiors, many of which are usually closed to the public. These included private residences, administrative buildings, churches, and industrial architectural masterpieces. One of the standout architectural highlights was the Huis van de Vlaamse Volksvertegenwoordigers office complex, designed by the renowned architect Victor Bourgeois. This festival became one of the key events in the global celebration of 100 years of Art Deco — a style that originated in Paris and quickly gained international popularity, spreading across Europe and North America. In Brussels, Art Deco seamlessly followed the Art Nouveau movement, offering a new language of symmetry, geometry, and decorative restraint. A prominent feature of the festival programme was an exhibition dedicated to Jean Delhaye — a modernist architect and the last student of Victor Horta, who also became one of the earliest defenders of Horta’s creative legacy. In addition to the guided tours, the festival brought together thematic walking and cycling routes, lectures, fairs, inclusive events, and family activities. The event not only highlighted Brussels’ architectural grandeur but also marked the city’s significant role in the ongoing global celebration of the Art Deco style.
531