Словаччина під загрозою культурної цензури: новий звіт б’є на сполох щодо політизації мистецтва

© Facbook Radio Slovakia International - English

Мистецький сектор Словаччини переживає одну з найглибших криз за часи незалежності. Про це йдеться у новому аналітичному звіті Early Warning: The Politicization of Slovak Arts and Culture, підготовленому міжнародною організацією Artistic Freedom Initiative (AFI) у партнерстві зі словацькою платформою Otvorená Kultúra! (Open Culture!). Після повернення Роберта Фіцо на посаду прем’єр-міністра восени 2023 року культурна політика країни, за оцінкою авторів звіту, стала інструментом ідеологічного контролю. Ключову роль у цих процесах відіграє Міністерство культури під керівництвом представниці ультраправих сил Мартіни Шімковічової, яка, не маючи досвіду культурного менеджменту, зосередила у своїх руках значні важелі впливу на мистецьку сферу. Звіт фіксує системну централізацію управління культурою. Зокрема, держава посилила політичний контроль над ключовими інституціями фінансування — Аудіовізуальним фондом та Фондом підтримки мистецтв. Експертні ради втратили автономію, а міністерство отримало можливість блокувати проекти, що не відповідають ідеологічним пріоритетам влади. Паралельно було змінено правила призначення та звільнення керівників музеїв, галерей і театрів: публічні конкурси та гарантії незалежності фактично скасовані. Це призвело до хвилі кадрових чисток у провідних культурних інституціях, зокрема у Словацькому національному театрі, Національній галереї та Національному музеї. Особливе занепокоєння викликає цілеспрямований тиск на митців, які працюють з темами прав людини, різноманіття та LGBTQ+. Автори звіту документують випадки зняття виставок, скасування фестивалів, заборону дитячих книжок та припинення фінансування культурних ініціатив, попри позитивні оцінки незалежних експертів. На тлі звільнень, публічних кампаній дискредитації та втручання правоохоронних органів у культурні процеси в мистецькому середовищі посилюється атмосфера страху й самоцензури. Це безпосередньо впливає на динаміку мистецького ринку, скорочуючи простір для експерименту, міжнародної співпраці та інвестицій у незалежні культурні проекти. Водночас у Словаччині зростає спротив: митці, культурні працівники та громадянське суспільство організовують протести, публічні кампанії та міжнародні звернення.  Для аналітиків мистецького ринку Словаччини звіт Early Warning є важливим індикатором зростання політичних ризиків. Ослаблення інституційної незалежності, непрозорі механізми фінансування та ідеологічний тиск можуть призвести до відтоку талантів, зниження інвестиційної привабливості та маргіналізації словацького мистецтва на європейській сцені. Автори закликають словацький уряд негайно відновити прозорість і автономію культурних інституцій, а Європейський Союз — використати наявні механізми для захисту культурних прав і демократичних стандартів.

Slovakia at Risk of Cultural Censorship: New Report Sounds the Alarm on the Politicisation of the Arts

Slovakia’s cultural sector is facing one of the deepest crises since the country gained independence. This is the central warning of a new analytical report, Early Warning: The Politicization of Slovak Arts and Culture, published by the international organisation Artistic Freedom Initiative (AFI) in partnership with the Slovak platform Otvorená Kultúra! (Open Culture!). According to the report’s authors, Slovakia’s cultural policy has increasingly become an instrument of ideological control following the return of Robert Fico as prime minister in autumn 2023. A pivotal role in this shift is played by the Ministry of Culture under Martina Šimkovičová, a figure associated with the far right who, despite lacking experience in cultural management, has amassed significant influence over the country’s artistic landscape. The report documents a systematic centralisation of cultural governance. In particular, the state has tightened political control over key funding bodies, including the Audiovisual Fund and the Slovak Arts Council. Expert panels have lost their independence, while the ministry has acquired the power to block projects that do not align with the government’s ideological priorities. At the same time, the rules governing the appointment and dismissal of directors of museums, galleries and theatres have been fundamentally altered. Public competitions and safeguards ensuring institutional independence have effectively been dismantled. This has triggered a wave of politically motivated dismissals across leading cultural institutions, notably the Slovak National Theatre, the Slovak National Gallery and the Slovak National Museum. The report expresses particular concern over targeted pressure on artists working with themes of human rights, diversity and LGBTQ+ issues. It records cases of exhibitions being taken down, festivals cancelled, children’s books banned and cultural initiatives stripped of funding, despite favourable assessments from independent experts. Against a backdrop of dismissals, public smear campaigns and interventions by law enforcement in cultural affairs, an atmosphere of fear and self-censorship is taking hold within the artistic community. This, the authors warn, is directly affecting the dynamics of Slovakia’s art market, narrowing the space for experimentation, international collaboration and investment in independent cultural projects. At the same time, resistance is growing. Artists, cultural workers and civil society groups have mobilised through protests, public campaigns and international appeals in defence of artistic freedom. For analysts of Slovakia’s art market, Early Warning serves as a key indicator of rising political risk. The erosion of institutional independence, opaque funding mechanisms and sustained ideological pressure threaten to accelerate talent outflows, reduce investment appeal and marginalise Slovak art on the European stage. The authors urge the Slovak government to urgently restore transparency and autonomy to cultural institutions, and call on the European Union to deploy existing mechanisms to safeguard cultural rights and democratic standards. Without swift action, they warn, the damage to Slovakia’s cultural ecosystem may become entrenched and difficult to reverse.

 

 

90
Інші матеріали розділуСуспільство:
«Дні відкритих парків і садів» у Словаччині: коли природа розмовляє мовою мистецтва
1301
Every June, Slovakia blooms in a special way. As part of its 17th season, one of the summer’s brightest ecological and cultural events took place across the country — the Open Parks and Gardens Days.
У Словаччині осіло 330 тисяч тонн піску із Сахари тільки минулого року
874
Throughout 2024, air masses carrying Saharan dust repeatedly swept over Slovakia. According to estimates by the Slovak Hydrometeorological Institute (SHMÚ), the total amount of dust that settled across the country reached approximately 330,000 tons — the
«Культурною різаниною» називають політику міністра культури Словаччини опоненти
986
The Slovak National Gallery (SNG) is experiencing a major staffing crisis as 100 employees have announced their resignation in response to actions taken by the Ministry of Culture and interim director Jaroslav Ninaj.
Масові протести в Словаччині проти проросійської політики прем'єр-міністра Фіцо
678
Slovakia faced large-scale protests triggered by the pro-Russian policies of Prime Minister Robert Fico.
Дунай затопив частину набережної у Братиславі. Рівень води у річці зростає
743
The Danube flooded part of the waterfront in Bratislava. The water level in the river is rising