Швеція рятує "Васу": легендарному кораблю знову загрожує загибель

20.04.2025

 

Уперше з моменту підняття з морського дна 1961 року шведському військовому кораблю "Васа" знову загрожує небезпека. Майже 400 років тому судно затонуло під час свого першого плавання, і сьогодні — через старіння деревини та вплив гравітації — корпус почав осідати й нахилятись убік.  Щоб запобігти черговій катастрофі, розпочато масштабні реставраційні роботи, вартість яких перевищує 200 мільйонів шведських крон (приблизно 18 мільйонів євро). Під корпусом корабля збудують опорну конструкцію з іржостійкої  сталі, яка проходитиме від палуби до кіля. Дослідники порівнюють цю конструкцію з хребтом людини: «Будь-яке втручання має наслідки, адже доведеться просвердлити отвори в днищі. Але потенційні збитки значно менші, ніж ризик нічого не робити», запевняють вони. Іржостійка сталь не вступає в реакцію з кислотами, що утворюються внаслідок руйнування деревини, — саме тому ще раніше було замінено всі залізні болти, які утримували каркас судна. Попри технічні зусилля, фахівці визнають: вічним корабель не буде. Але проектанти  переконані, що нова система опор дозволить "Васі" залишатися цілою ще щонайменше 333 роки — стільки ж, скільки вона пролежала під товщею мулу на дні Балтійського моря. З історії корабля: "Васа" була збудована у 1628 році за наказом короля Густава ІІ Адольфа. Уже під час першого виходу в море корабель перекинувся — вітрила наповнились вітром, а високий центр ваги у поєднанні з браком баласту призвели до трагедії. Судно затонуло за лічені хвилини, не подолавши й півтора кілометра від берега. Кілька століть корабель спочивав на дні, поки у 1956 році його не виявив інженер і дослідник Андерс Франзен. Підняття "Васи" 24 квітня 1961 року стало знаковою подією в історії Швеції — вперше в країні його транслювали наживо по телебаченню. До історії судна додалися й несподівані інциденти. Наприклад, ще до офіційного підняття четверо фінських студентів проникли на уламки і встановили на палубі фігурку легендарного фінського бігуна Пааво Нурмі. Цей жарт увійшов в історію як одна з найвдаліших студентських витівок. А нещодавно музейний корабель став мішенню для екоактивістів: днями вони незаконно вилізли на борт "Васи", протестуючи проти осушення торфовищ. Інцидент викликав широкий резонанс у шведському суспільстві.

Sweden saves the Vasa: the legendary ship is in danger of being destroyed again

For the first time since its dramatic recovery from the seabed in 1961, Sweden’s iconic 17th-century warship Vasa is once again under threat. Nearly 400 years after it sank on its maiden voyage, the ship’s wooden structure is deteriorating due to ageing and the relentless pull of gravity. The hull has begun to sag and lean to one side. In response, Sweden has launched an ambitious conservation project worth over 200 million kronor (approximately €18 million), aimed at preventing a second disaster. Engineers are installing a stainless steel support frame running from the deck down to the keel — a structure experts compare to a human spine. “Every intervention has consequences, as we need to drill through the hull,” researchers explain. “But the potential damage is far less than the risk of doing nothing.” Stainless steel does not react with the acids released as the wood decays — the same reason why all the ship’s original iron bolts were replaced years ago. Despite the technological effort, specialists admit the ship cannot last forever. However, project engineers are confident the new system will keep Vasa intact for at least another 333 years — the same amount of time she lay preserved under Baltic Sea mud. Vasa was built in 1628 on the orders of King Gustavus Adolphus. But her maiden voyage ended in tragedy: as the sails caught the wind, the ship — top-heavy and lacking sufficient ballast — quickly keeled over. Within minutes, it had sunk less than 1.5 kilometres from shore. The wreck remained untouched for centuries until it was discovered in 1956 by engineer and researcher Anders Franzén. The recovery operation, carried out on 24 April 1961, became a landmark moment in Swedish history — broadcast live on national television for the first time ever. Over the years, the ship’s story has been marked not only by historical milestones but also by unexpected events. Prior to the official salvage, four Finnish students managed to sneak aboard the partially surfaced wreck and place a figurine of legendary Finnish runner Paavo Nurmi on the deck — a prank now regarded as one of the greatest student stunts in Nordic history. More recently, Vasa became the focus of environmental protest. In a highly publicised incident, climate activists illegally boarded the ship to protest against peatland drainage, prompting strong reactions from the Swedish public. As Vasa approaches the 400th anniversary of its ill-fated voyage, Sweden’s efforts to preserve this national treasure remind us not only of the fragility of history, but also of the collective responsibility to protect it.

439
Інші матеріали розділуНаука:
У Щвеції знайшли трансформер кам’яного віку
404
In Sweden, archaeologists have uncovered a unique decorative item made from the antler of a red deer, dating back to the Stone Age. Research has shown that this artifact served different purposes throughout its existence.