В'ячеслав Артюх про те, як творяться національні міфи: Кoнституція Пилипа Орлика

Випадок з образом  "Конституції" Пилипа Орлика 1710 року в патріотичній свідомості - прекрасний приклад реалізації прийому анахронізації, тобто перенесення пізніших реалій на  раніші (підміна контекстів), результатом чого стає бачення проминулої події як сучасної події.

Спочатку, що таке ця "Конституція" у своєму часі і для свого часу? Як показав колись історик права Микола Василенко у статті "Конституция Филиппа Орлика" (1929) такий вид юридичного документу - це типова ранньомодерна pacta соnventa («загальна угода») польських чи там угорських королів. Тобто, це такий різновид виборчої капітуляції, коли претендент на посаду (сюзерен) давав згоду в разі перемоги на виборах брати на себе певні зобов'язання щодо задоволення інтересів вибірників (васалів) або здійснення інших заходів у сфері внутрішньої чи зовнішньої політики. По-суті, така виборча капітуляція була засобом обмеження влади монарха (сюзерена).

Що "Конституція" Орлика теж pacta соnventa добре видно вже з назви документа. Повна її назва тогочасною українською канцелярською мовою така: "Договоры и постаnовлεnѧ правъ и волностεй войсковыхъ мεжи яснεвεлможнымъ εго милостю паномъ Филиппомъ Орликомъ новоизбраннымъ Войска Zапорожского гεтманомъ, и мεжи εнεральними особами, полковниками и тимъ жε Войском Zапорожскимъ с полною з обоихъ сторонъ обрадою утвεржεnnые и при волной εлεкції формалною присягою ωт того жъ яснεвεлможного гεтмана потверженnые року ωт Рождεства Христова αψί, м[εся]ца априля дня ε".

Кому в голову прийшло, що це конституція в сучасному розумінні цього слова? Ну, по-перше, це прийшло в голову тоді, коли ранньомодерна епоха вже закінчилася і, не перебуваючи в ній, до неї вже можна якісь і відношення вибудовувати з позиції її нерозуміння. А, по друге, вперше прийшло в голову переінакшити смисли "Пактів і постановлень" мабуть все таки Михайлу Драгоманову. Спочатку у "Політичних піснях українського народу» (1883) він ще тримається і ці «Пакти» називає лише «умовою». Але вже в «Чудацьких думках про українську національну справу» (1891) розпочинається: "Пакти" - це «запорізький нарис конституції України 1710 р., написаний під впливом Костя Гордієнка». Ну й далі пішло-поїхало. У Дмитра Донцова, в його "Історії розвитку української державної ідеї" (Вінниця, 1917) вже класичне: «Це була перша - в сучасному розумінні цього слова - конституція України». Михайло Грушевський теж спочатку тримався, тому в "Очерке истории украинского народа (1904) це лише «интересная хартия», але вже в "Ілюстрованій історії України" (1913) - «Конституційна хартія».

Отже, видно за яких умов "Пакти і постановлення" Пилипа Орлика стають в патріотичних головах "першою в світі конституцією". Для цього, справді, треба не знати справжніх реалій початку XVIII ст. і дуже хотіти переконати себе у своїй значущості для світової історії. А реалії були такі, що ідея якогось вищого закону (конституції), який стоїть над усіма видами інших законів ще не стала загальноприйнятою. Тому такі закони були просто відсутні, а якщо якісь поодинокі випадки їх існування все таки траплялися, то конституціями вони не називалися. Так, вищий закон республіки Сан-Маріно тоді називався «Біль про права» або Законодавчий статут (1600), а перша в Європі польська конституція називалася «Урядовий Закон» (ustawa rządowa) (1791). Слово ж «конституція» до основного закону країни було вперше прикладено американцями в Конституції 1787 р. А ось українських патріотів якраз і підкупила наявність у назві "Пактів і постановлень" латинського слова constituntiones (постановлення), яке вони розуміли лише в сучасному значенні цього слова і на підтвердження своїх уявлень навіть не перекладали його в назві документу, коли все інше перекладалося: "Пакти і КОНСТИТУЦІЇ прав та вольностей війська Запорізького...." (Угоди і постановлення - не те).

Ось так і працюють з виміром минулого шари неспеціалізованої свідомості пересічних українців-патріотів. Ну,  а коли науковці будуть нахабно заперечувати "Конституцію" як вищу національну правду і робити свої напрацювання змістом історичної пам'яті, яка, в свою чергу, є  основоположним елементом української колективної самосвідомості, так, вибачтне, у них нічого не вийде,  бо у масової свідомості свої закони функціонування. Ну й буде все це розцінюватися, як підрив сили великого національного міфу українства. А в наших сучасних умовах, це ж вже, як не крути, питання національної безпеки.

1203
Оригінальна стаття: Facebook
Інші матеріали розділуЛітература:
Яким багатоманітним було Польське королівство 1569 року - історик Наталія Старченко
990
У 1569 році у Польське королівство увійшли Київське, Волинське та Брацлавське воєводства
Історик Вадим Назаренко про книжку Вадима Ададурова «(НЕ) таємна історія Віктора Петрова»
1134
I’ve read Adadurov’s book, based on an archival case that was declassified in 2020. What can I say...
Нобелівські лауреати 2000-2024 українською мовою: жодного видання - 9 лауреатів
2238
По одній книзі - 6, по 3 книги - 3, по 4-5 книг - 4, 7 перекладів у Кадзуо Ішігуро, 10 - у Орхана Памука, 15 - у Ольги Токарчук
"Против лома нет приема". Оповідання про одну подію у Луцьку 1945 року
718
"Гальперін ломом завдав кілька ударів по гіпсовому Йосипу Віссаріоновичу і повністю його роздраконив".
Убив свою дружину та малу дитину. Михайло Маслій про жахливі сторінки біографії радянського класика Андрія Головка
1460
У радянські часи обмежене коло знало, що Андрій Головко колись застрелив свою доньку та дружину, але — без подробиць
Кого обрали українські читачі? У Facebook-групі ПроКниги провели опитування "Якби ви могли запросити на вечерю трьох авторів книг, кого б ви обрали і чому?".
405
Наразі під цим постом групи, яка налічує 154 тисячі підписників, налічується 232 коментарі. Результати такі:
Георгий Касьянов дал жёсткие определения современной интеллектуальной атмосфере и доминирующим тенденциям в политике
646
"В современном украинском контексте словосочетание "публичный интеллектуал" выглядит оксюмороном. Тут или публичный, или интеллектуал".