© https://thewash.org
Один із найпрестижніших культурних майданчиків США — Kennedy Center у Вашингтоні — опинився у вирі скандалу та масових відмов. Продаж підписок на сезон 2025 року впав на 36%, а абонементи на концерти National Symphony Orchestra — на 28%. Порожні зали дедалі виразніше свідчать: криза реальна.мПричиною різкого обвалу став політичний фактор: після зміни керівництва під час другого терміну Дональда Трампа, звільнення ключових мистецьких менеджерів і відомих радників центр зіткнувся з бойкотами. Серед тих, хто відмовився від співпраці, — зіркова мультиінструменталістка Rhiannon Giddens, піаніст Андраш Шифф, низка європейських артистів і навіть постановка Hamilton. Парадокс ситуації полягає в тому, що сам Національний симфонічний оркестр нині перебуває на підйомі: контракт диригента Джанандреа Нозеди продовжено до 2031 року, гастролі в Європі та США зібрали аншлаги, а запис творів Джорджа Вокера став подією для американської сцени. Та саме оркестр найбільше потерпає від «карального» бойкоту проти установи. Критики попереджають: тривале ігнорування центру може завдати удару по всій американській культурній екосистемі. «Бойкот ризикує перетворити США на культурну пустелю», — застерігає відомий диригент Франц Вельзер-Мьост. У Вашингтоні ці події називають тестом для американського мистецтва: чи зможе культура вижити у вирі політики?
Kennedy Center Hit by Boycott and Audience Exodus
One of the most prestigious cultural venues in the United States — the Kennedy Center in Washington — has found itself engulfed in scandal and mass cancellations. Subscription sales for the 2025 season have dropped by 36%, while National Symphony Orchestra (NSO) passes are down 28%. The growing number of empty seats makes one thing clear: the crisis is real. The sharp decline has been fueled by politics: following leadership changes during Donald Trump’s second term, the dismissal of key arts administrators and high-profile advisers triggered boycotts. Among those who pulled out are star multi-instrumentalist Rhiannon Giddens, pianist András Schiff, a string of European performers, and even the production of Hamilton. The paradox is that the NSO itself is in a period of remarkable growth: music director Gianandrea Noseda’s contract has been extended through 2031, recent tours in Europe and the U.S. drew sold-out audiences, and its recording of George Walker’s symphonies has been hailed as a landmark for the American music scene. Yet the orchestra is bearing the brunt of the “punitive” boycott against the institution. Critics warn that prolonged disengagement from the center could undermine the entire American cultural ecosystem. “A boycott risks turning the United States into a cultural desert,” cautions renowned conductor Franz Welser-Möst. In Washington, the turmoil is being described as a litmus test for American arts: can culture survive the storm of politics?
©
193