© https://proopera.org.mx
Світ опери прощається з однією з найяскравіших зірок ХХ століття. У Сан-Антоніо на 86-му році життя померла мексиканська сопрано Гільда Круз-Ромо — артистка, чий голос став синонімом драматичної сили й емоційної щирості. Народжена 12 лютого 1940 року в Гвадалахарі, вона здобула музичну освіту в Мехіко й дебютувала на сцені 1962 року, виконавши партію Ортлінде у “Валькірії”. Її шлях до міжнародного визнання був стрімким: уже за сім років співачку запросили до Нью-Йоркської опери, а в 1970-му вона підкорила Метрополітен-опера в ролі Чіо-Чіо-Сан з “Мадам Баттерфляй”. Цей виступ став початком блискучої світової кар’єри. У Метрополітені Круз-Ромо створила галерею великих героїнь Верді та Пуччіні: Віолетту, Леонору, Дездемону, Амелію. Між 1970 і 1984 роками вона вийшла на сцену театру понад 160 разів — показник, який свідчить про її масштаб та популярність. Не менш яскравим був її європейський тріумф: Аїда у Royal Opera House в Лондоні та в міланській La Scala (1972–1973) стала справжньою візитівкою співачки. Вона співала у Віденській державній опері, на арені Верони, у Театро Ла Феніче у Венеції, на фестивалі Maggio Musicale у Флоренції, в барселонському Лісеу та Паризькій опері. Її голос називали “драматично насиченим” і водночас позбавленим штучного пафосу. Поєднання бездоганної техніки та глибокої драматичної інтуїції робило Круз-Ромо улюбленицею і публіки, і критиків. Цікава деталь: попри тріумфи, вона так і не залишила студійних записів — пам'ять про її мистецтво зберегли лише живі концертні виступи, особливо у ролях Леонори, Аїди та Луїзи Міллер. Після завершення сценічної кар’єри співачка присвятила себе педагогіці — викладала у Техаському університеті в Остіні, передаючи мистецький досвід новим поколінням. Гільда Круз-Ромо залишилася в історії як символ вокального блиску і драматичного темпераменту.
Sonata of Memory: Legendary Soprano Gilda Cruz-Romo Passes Away
The opera world bids farewell to one of the brightest stars of the 20th century. In San Antonio, at the age of 85, Mexican soprano Gilda Cruz-Romo has passed away — an artist whose voice became synonymous with dramatic power and emotional sincerity. Born on February 12, 1940, in Guadalajara, she studied music in Mexico City and made her stage debut in 1962, performing as Ortlinde in Die Walküre. Her rise to international acclaim was swift: just seven years later she was invited to the New York City Opera, and in 1970 she triumphed at the Metropolitan Opera as Cio-Cio-San in Madama Butterfly. That performance marked the beginning of her illustrious global career. At the Met, Cruz-Romo embodied a gallery of Verdi and Puccini heroines — Violetta, Leonora, Desdemona, Amelia. Between 1970 and 1984 she appeared on its stage more than 160 times, a testament to both her stature and popularity. Her European triumphs were no less dazzling: her Aida at London’s Royal Opera House and Milan’s La Scala (1972–1973) became her signature role. She went on to sing at the Vienna State Opera, the Verona Arena, Teatro La Fenice in Venice, the Maggio Musicale Fiorentino in Florence, Barcelona’s Liceu, and the Paris Opera. Her voice was described as “dramatically charged” yet free of artificial pathos. The fusion of impeccable technique with deep dramatic intuition made Cruz-Romo beloved by audiences and critics alike. A striking detail: despite her career’s brilliance, she never recorded studio albums — her artistry lives on only in select live recordings, especially in roles such as Leonora, Aida, and Luisa Miller. After retiring from the stage, she devoted herself to teaching, serving as a professor at the University of Texas in Austin and passing on her artistry to new generations. Gilda Cruz-Romo remains in history as a symbol of vocal brilliance and dramatic temperament. Her life was one of devotion to art, and her voice is forever inscribed in the legacy of world opera.
60